19 september, 2014

 

Jag ska göra ett tappert försök att göra några ihärdiga läsare glada genom att blogga igen. Ibland, när jag inte sitter med näsan i min över 1000 sidor långa mattebok - på engelska. 

 

Som ni förstår har jag kommit in på civilingenjörsprogrammet, efter ett treårigt bas”år” för att läsa in kurser, ett extra ofrivilligt sabbatsår då jag förra året blev struken pga ofullständig behörighet och därför en ytterligare termins uppläsning av matte e. 

 

Det enda positiva i eländet var att jag var taggad som en taggtråd när jag väl fick börja och öppnar starkt med att få hela 7 poäng (av 20) på det inledande matteprovet - med en G-gräns på just 7 poäng. Detta är inte bara det sämsta provresultat jag någonsin fått, utan även en liten käftsmäll till alla som fått för sig att jag skulle vara naturligt överbegåvad inom matte och aldrig behöver plugga.

 

Men lika glad är jag för det och skyller på hur jag lyssnade för noga på alla tidigare studenters mantra:

- Det finns inga omfester, bara omtentor!

Så jag festade mer än vad jag pluggade.

 

En annan käftsmäll går till alla som ifrågasatte om jag inte tagit på mig för mycket i våras med 100 % arbete och 120 % studier - jag fixade det inte bara, jag fick även högsta betyg i 4/5 kurser. Därför fortsätter jag mitt framgångskoncept även i höst och jobbar kvar, om än i mindre omfattning. Plus att jag läser en extra ekonomikurs som jag hade mitt första prov i igår och - hör och häpna - kunde alla frågor på. Så det blir förhoppningsvis en revansch efter mitt katastrofala matteprov.

 

 I min klass har mina 94:or till klasskompisar redan börjat imponeras av mig, de förstår inte hur jag fixar allt och yada yada yada.. En kallade till och med mig för superkvinnan. Jag säger som jag brukar - prioriteringar. Du kan välja att surfa bort ditt liv på att läsa meningslösa facebook-uppdateringar och ha ångest över allt du borde göra. Eller så tar du tag i dina ”måsten” för att skapa ditt drömliv och ägnar resten av tiden att njuta av en fritid med allt du älskar att göra.

 

Sen underlättar det att ständigt göra taktiska val. Mina bästa är att plugga något jag gillar. Plugga i min egna stad. Jobba på ett jobb jag kan utan och innan. Köpa lägenhet granne med mitt jobb. Skaffa en pojkvän som är lika upptagen som mig med att förverkliga sina drömmar. Dessutom (mot min vilja) på distans så att han inte klagar på att jag inte har tid att ses.

 

Det finns något positivt med allt!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0