Egoism


Jag spelade ett spel för ett tag sen som går ut på att man får en egenskap som kompisarna ska betygsätta hur väl den passar in på en. Jag fick EGOISTISK och alla satte 4:or och 5:or, inklusive jag själv som tog 5 - att det stämmer helt.

För mig är det en förutsättning att vara egoistisk i den värld vi lever i, och med få undantag tycker jag de flesta är det.

Vi vill att soldater ska rädda världen från krig - bara soldaterna inte är våra nära och kära. Vi vill att pengar ska skänkas för att bekämpa fattigdom - bara det inte är våra pengar. Vi vill att alla ska leva ett värdigt liv - bara vi slipper offra det vi själva har.

Jag är nog en av få som erkänner att jag är självisk. Alla val jag gör, gör jag utifrån mitt eget bästa. Jag sätter mig själv i främsta rummet, för ingen annan gör det åt mig. Och allt jag gör har jag ett mål med. Sen är det klart jag gör saker för mina nära och kära utan att kräva något i gengäld, men i grund och botten handlar det om att jag tycker om dem så mycket att JAG mår bra av att se dem glada. Samma sak om jag skänker pengar, det är för att lätta MITT samvete.

Självklart vill jag inte att någon ska behöva lida, men även om jag skänker bort allt jag har kan jag ändå inte rädda alla. Därför värnar jag om och uppskattar det jag har. Och önskar att alla skulle vara över en ekonomisk gräns för att leva ett värdigt liv.

Men att vissa lever just på den gränsen och att vissa har dubbelt så mycket, ser jag inget fel i. För rikedom handlar inte om hur mycket pengar man har - det handlar om hur lycklig man är. Och för mig har pengar och lycka inget samband.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0