Nya löften

 
Nyårslöften för mig är inte att sätta gränser eller förbud mot saker, utan ett sätt att sträva framåt, sätta upp mål och visioner. Förra året skulle jag bli de tre s:en - snygg, smal och smart. I år spetsar jag dem och går ett steg längre, till de tre v:en - vacker, vältränad och vis. Till skillnad från att jag ville vara sund förra året, vill jag nu vara välmående.  
 
För snygg känns inte längre roligt att vara, det känns som en yta som ofta döljer en dålig person. Jag har många gånger blivit beskriven som snygg, och många gånger också varit väldigt.. taskig. Jag har trampat ner andra för att själv vara på toppen. Nu vill jag vara vacker. Inifrån och ut. En fin person helt enkelt.  
 
Smal är jag också, och har alltid varit, att säga att jag är tjock är som ett hån mot de som är större än mig. Det brukar jag tänka på när människor mindre än mig klagar på att de är tjocka - vad är jag då, överviktig? Däremot är smal inte alltid snyggt, framförallt känns det som en genväg att vela bli smal. Man kan banta sig smal ganska lätt genom att inte äta, men att bli vältränad är en ansträngning. Det ligger på djupet och känns äkta. Jag är hellre lite större och fast, än att vara benig och slapp.  
 
Till sist vill jag gå från att vara smart till att bli vis. För smart är också något ytligt, man pluggar in något, lär sig det och kan faktan. Det är liksom grunden. Att vara vis däremot handlar för mig om att lägga ihop allt man lärt sig, att kunna använda det i alla sammanhang och att dra lärdom av allt man upplevt. Endast en vis person vet hur de ska bli den bästa versionen av sig själva. Och är det inte det vi alla borde sträva mot?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0