13:e....
Efter att ha varit i Italien, London och Stockholm de senaste 2 månaderna, utan att ha fått lön däremellan, har jag en liten ekonomisk kris just nu och hela Stockholms-vistelsen har jag väntat på ett "medges ej" när jag dragit kortet.
Och när jag igår skulle ta flyget hem var jag redan innan jag gick iväg till tunnelbanan lite orolig, hoppas hoppas jag har råd med Arlanda express. Annars borde jag ha 4 tior på mig, så då borde jag ha råd med upptåget, som jag borde hinna med om det blir medges ej på expressen.
Som tur var går köpet igenom, för jag hade bara 2 tior i börsen, som inte hade räckt till upptåget, som jag inte ens hade hunnit med att ta innan flyget skulle gå. Puh.
När jag kommer fram till Arlanda studsade jag nöjt fram till inchecknings-automaterna, jag var i tid och nu skulle jag få komma hem och kolla kontot, styra upp lite i ekonomin och slippa oroa mig varje gång det var kortdragar-dags.
Jag sätter in kortet som jag betalat med - "ingen resa registrerad på kortet"
Aja, det brukar strula, jag plockar fram bokningsreferensen och skriver in den - "ej giltig bokningsreferens"
Okej, det kanske var en nolla och inte ett O - "var vänlig kontakta personalen"
VAD I HELVETE VAD DET SKA STRULA, KAN DE SKAFFA AUTOMATER SOM FUNKAR!?!?!
Jag går mot inchecknins-diskarna och tänker att de får checka in mig manuellt där, när en kvinna stoppar mig och säger att jag måste ta hjälp av personalen på golvet för att checka in i automaten.
TROR HON ATT JAG INTE VET HUR DEN FUNGERAR!?! JAG HAR FÖR FAN FLYGIT 16 GÅNGER I ÅR JAG VET HUR INCHECKNINGSAUTOMATERNA FUNGERAR, MEN DET ÄR NÅGOT FEL PÅ DEM!!!!!
Vid det här laget börjar jag bli arg, arg över struliga maskiner och dålig service. Jag kommer på att jag måste ha fått en felaktig bokningsreferens och stegar fram till gubben som står vid automaten och skäller på honom över det (som om det skulle vara hans fel?).
Jag blir irriterad över att han inte kan läsa sms:et från sas på min stenålderstelefon, så att jag till slut läser det högt för honom.
- Du är nu incheckad på SK009 från LLA till ARN 13 NOV 2011!!! Din bokningsreferens är.... blablabla.
Då börjar jag tänka att fy så pinsamt om jag skulle tagit fel på dagen, är det verkligen den 13:e idag..? när han ber mig bläddra upp igen.
- SK009, LLA till ARN, du har ju bokat en resa från Luleå till Stockholm!
FANFANFAN
Jag tror aldrig jag har känt mig så pantad som när jag skickas iväg till biljettdisken och ska förklara för biljett-kvinnan om min miss och att jag behöver boka en ny biljett. Hon säger att planen är ganska fulla, men att det finns en biljett för 700 kronor som går om 45 min.
Medan hon babblar på funderar jag på hur jag ska kunna betala med mitt kort som nu verkligen måste ha slut pengar. Undra om de kan skicka en faktura, fungerar det?
- Betalar du med kort eller kontant?
- Kort. Men det är inte säkert att det finns pengar på det.
I värsta fall får jag ringa mamma som får läsa upp kortnumret på hennes kort, det borde väl gå? Jag är redan så förödmjukad att jag skiter i vilket, bara jag får biljett-jävlen. För att åka in till Stockholm igen lär jag väl inte heller ha råd med.
Och jag vet inte om det är jag eller biljett-kvinnan som blir gladast när vi hör hur datorn börjar skriva ut och hon utbrister:
- Åh, du hade pengar! Du fick ut biljetten!!
När jag kom hem och kollar kontot upptäcker jag att det är för att min LLA->ARN-resa (he he) ännu inte dragits och att det var därför köpet gått igenom.
Jag upptäcker också att jag av misstag fått med mig Elins bankomatkort som jag haft i fickan hela tiden. Och idag hittade jag även nycklarna till tjejernas lägenhet som jag fått med mig i min väska och förbannar mig själv över att jag är så strulig.
Och nu när jag ser att inte heller de 700 kronorna för den nya biljetten är dragna är min första tanke att jag fort som fasen måste iväg och bränna dem innan de dras från kontot.
Ja, jag är i behov av terapi.
♥ KARIN